Kære medlemmer af Folketingets Retsudvalg og af Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg!
Jeg skriver til Jer for at udtrykke min bekymring over den retning, som ideudviklingen blandt folketingspolitikerne synes at gå i. Den konkrete anledning til dette brev er den aftale om ægtefællesammenføring, som Regeringens partier har indgået med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Jeg skriver dette brev til begge udvalg, da jeg ikke helt ved, hvilket udvalg denne sag hidrører under.
Allerførst vil jeg gerne takke Jer. Samfundet har brug for, at mennesker som Jer udfører det store arbejde, det er at sætte sig ind i, hvordan Danmark kan blive et endnu bedre land at leve i. Tak for, at I påtager Jer dette vigtige hverv!
Dernæst vil jeg gerne fortælle Jer om min bekymring over, at ideudviklingen blandt folketingspolitikere mere og mere synes at gå i retning af at fratage beboere i visse boligområder rettigheder, som andre mennesker i Danmark har og at pålægge disse boligområders beboere pligter, som andre mennesker i Danmark ikke har. Den konkrete anledning til min bekymring er som sagt aftalen om ægtefællesammenføring, som regeringspartierne for nylig indgik med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Min bekymring er delt i to dele. For det første er jeg bekymret på de almene boligområders vegne. For det andet er jeg bekymret på vegne af retssikkerheden for alle os, der bor almennyttigt.
Som jeg har forstået aftalen om ægtefællesammenføring med titlen "Aftale indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet om stramme, afbalancerede og realistiske regler for ægtefællesammenføring, hvor integrationen er i centrum" Afsnit 4 (Skærpelse af boligkravet), vil man forhindre ægtefællesammenføringer hos mennesker med bopæl i et boligområde, der i to år i træk opfylder 2 af de 4 ghettolistekriterier, som handler om tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse og bruttoindkomst.
Jeg er bekymret for, om konsekvensen af denne del af aftalen vil være at brændemærke almene boligområder. Jeg er bekymret for, om konsekvensen af forslag, der lægger ekstra pligter til og tager rettigheder fra indbyggere i boligområder, som er udvalgt efter ovennævnte kriterier eller lignende kriterier, vil være en uheldig udvikling for mange almennyttige boligområder. Jeg tænker, at de almennyttige boligområder har brug for, at der også flytter ressourcestærke borgere ind i deres områder. De almennyttige boligområder har brug for, at deres ressourcestærke indbyggere ikke tilskyndes til at flytte væk. De almennyttige boligområder har behov for, at der bor ressourcestærke mennesker der, og derfor er det uheldigt, hvis man risikerer at miste lovfæstede rettigheder eller at blive pålagt nye pligter alene på grund af sin adresse, når ens boligområde placeres på den ene eller anden liste over socialt dårligt stillede boligområder. Hvis relativt få straffede borgere efter endt afsoning flytter ind i et boligområde og bliver boende der i en periode, som strækker sig over to års ghettolisteopdateringer, eller hvis et antal beboere i området mister deres arbejde og modtager overførselsindkomst i en længere periode, kan boligområdet som resultat af områdets nye status på de opdaterede lister, komme til at huse borgere med flere pligter og færre rettigheder end andre borgere i Danmark. Dette ville kunne få den uheldige effekt, at borgere, der af egen drift gerne vil bo almennyttigt, afstår fra at flytte ind i et almennyttigt boligområde, eller det modsatte. Nemlig at beboere, der kan flytte væk, flytter for at undgå at få færre rettigheder og flere pligter, end de ville have haft med bopæl et andet sted. Dette kan så medføre, at mange almennyttige boligområder kun har indbyggere, som på en eller anden måde er henvist til at bo der, og som vel er dårligt stillede. Denne situation vil så atter forværre de almennyttige boligområders ry og situation.
Jeg kan også være bekymret for retssikkerheden for alle os, der bor almennyttigt. Som jeg skrev før, skal der ofte ikke så meget til, før et boligområde opfylder kriterierne for at blive officiel ghetto, eller før området lever op til de kriterier, der er nævnt i aftalen mellem Regeringens partier, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Hvis Folketinget begynder at vedtage love, der afskaffer rettigheder og pålægger pligter ud fra lister over adresser med generelt dårlige sociale forhold, kan jeg være bange for, at jeg og min familie efter to års opdateringer af de omtalte lister kommer til at opleve en hverdag med færre rettigheder og flere pligter, alene fordi vi bor, hvor vi bor. Det, synes jeg, er meget uretfærdigt. Hvad nu hvis et flertal i Folketinget ønsker at skride ind overfor visse friskolers tilgang af børn fra visse boligområder? Skal de kriterieopfyldende kvarterers børn så på en eller anden måde hindres i at gå i friskole? Mine to sønner går i skole på en friskole, og vi bor almennyttigt i et område, som ganske vist ikke er på nogle af de omtalte lister. Men vores kvarter ligger kun en halv kilometer fra området "Resedavej / Nørrevang II", som opfylder kriterierne for områder, der omfattes af aftalen om ægtefællesammenføring.
Det har i debatten været nævnt, at retten til ægtefællesammenføring skal nægtes mennesker, der bor i boligområder på de førnævnte lister, for at kunne lempe på forskellige andre krav, der førhen har ramt danskere, der bor i udlandet og har mødt deres ægtefælle der. Jeg kan imidlertid ikke se, hvordan det skulle være bedre at fratage borgere rettigheder eller pålægge dem pligter, blot fordi de bor i et område, som er på forskellige lister over socialt belastede boligområder. I øvrigt blev ghettolisten med dens kriterier vel ikke skabt med den hensigt at lave en liste over adresser, hvis beboere skulle have flere pligter og færre rettigheder end andre mennesker i Danmark. Ghettolisten blev vel skabt for at kunne prioritere den sociale indsats til boligområder med store sociale problemer.
Af disse grunde opfordrer jeg Jer til som folketingspolitikere at afstå fra at vedtage love, der tager rettigheder fra og ligger pligter på mennesker alene ud fra deres adresses tilstedeværelse på lister over socialt dårligt stillede boligområder.
Til slut vil jeg ønske det allerbedste for Jer. Jeg vil også ønske alt godt for Jeres arbejde i Folketinget.
Med venlig hilsen
Peder Kjærsgaard Roulund
Ingen kommentarer:
Send en kommentar